MyCloud EX2 Ultra : Network problems

– ITA –
Ciao a tutti. Ho un NAS MyCloud2EX2 Ultra, attaccato al router della mia rete di casa. Dai computer di casa non sempre il NAS è visibile e questo mi crea problemi perché non posso sempre accedere alle condivisioni nel NAS.
Anche la connessione alla pagina di amministrazione web è difficoltosa, a volte, cercando di aprire l’indirizzo della pagina di amminisrazione, non mi appare la solita pagina di login a MyCloud, ma mi viene chiesta una username e password che non conosco.
Ho pensato che il mio problema sia dato dal router. Ho disabilitato il controllo per attacchi ARP del firewall e la situazione è migliorata, tuttavia, mi sembra strano che il nas funzioni solo a volte.
Avete consigli da darmi?

– ENG –
Hello everybody. I have a MyCloud2EX2 Ultra NAS, attached to my home network router. From home computers the NAS is not always visible and this creates problems for me because I cannot always access the shares on the NAS.
Connecting to the web administration page is also difficult, at times, trying to open the address of the administration page, the usual MyCloud login page does not appear, but I am asked for a username and password that I do not know.
I thought my problem is with the router. I have disabled the firewall ARP check and the situation has improved, however, it seems strange to me that the nas only works sometimes.
Do you have any advice for me?

Check your browser settings menus and you will discover the list of stored passwords.
There you probably will discover the passwords for WD NAS.
The record must show WD logo followed by the address, username (by default “admin”) and then the password (hidden by default). Click on the EYE at the right side of password to see it.

If stored, in the login page of NAS, click on name. “admin” should appear automatically as also the password.

— ENG —
Hi IKA, I use different browsers: Firefox, Chrome, Edge … I have to access the nas from different devices: 1 PC and 2 mini-PCs with Win 10 and Win 11.
Unfortunately, the problem is essentially that the nas is not always reachable on the network (in the local LAN network). The connection to the network drive (Z :), which points to a share on the NAS, is unreachable. At this time, the nas is reachable from a PC, and cannot be reached from the mini-pc, in the same LAN network. Why this? I have no problems with any other device, except the NAS.
How can I solve?
IMAGE 1 - This is the NAS administration login web page. From a PC I reach it, with all browsers.
IMAGE 2 - From one of the mini-PCs, using Firefox to open the NAS IP, this other request for username and password appears, which is not the same as the administration username and password … this is a different request. Maybe the NAS has multiple services that respond on port 80? I don’t know, some Western Digital technician should explain it to me …
IMAGE 3 - In fact, if I don’t enter that Username and Password, this is the page that appears to me. Attention: at the request made on page 2, I tried to enter the access data of the administrator user, but they are not valid.

How can I solve?

— ITA —
Ciao IKA, io uso diversi browser: Firefox, Chrome, Edge… Io devo accedere al nas da diversi di spositivi: 1 PC e 2 mini-pc con Win 10 e Win 11.
Purtroppo il problema è essenzialmente che il nas non è sempre raggiungibile in rete (nella rete locale LAN). Il collegamento all’unità di rete (Z:), che punta a una condivisione del NAS, non è raggiungibile. In questo momento, il nas è raggiungibile da un PC, e non è raggiungibile dal mini-pc, nella stessa rete LAN. Perché questo? Non ho problemi con nessun altro dispositivo, se non con il NAS.
Come posso risolvere?
IMMAGINE 1 - Questa è la pagina web di login all’amminisrazione del NAS. Da un PC la raggiungo, con tutti i browser.
IMMAGINE 2 - Da uno dei mini-pc, usando Firefox per aprire l’IP del NAS, mi appare quest’altra richiesta di username e password, che non è la stessa username e password di amministrazione… questa è una richiesta diversa. Forse in NAS ha più servizi che rispondono sulla porta 80? Io non lo so, bisognerebbe che me lo spiegasse qualche tecnico di Western Digital…
IMMAGINE 3 - Infatti se non digito quell’Username e Password, questa è la pagina che mi appare. Attenzione: alla richiesta fatta a pagina 2, ho provato a inserire i dati di accesso dell’utente amministratore, ma non sono validi.

Come posso risolvere?